Wat zijn de regels?
Brandmanager Mascha van Werven van NOC-NSF: "Onder meer de naam
van de organiserende stad, de term "Olympisch", de ringen en de
beeldrechten van de stadions zijn internationaal beschermd door het
Internationaal Olympisch Comité (IOC). Het IOC bepaalt dus wie ze mogen
gebruiken. Internationaal zijn dit negen grote wereldwijde sponsors
waaronder Coca-Cola, Acer, McDonalds en GE.
De nationale Olymische comités hebben de rechten van het IOC in licentie
gekregen. Zij mogen ze zelf gebruiken en nationaal doorverkopen.
Het Nederlands Olympisch Comité (NOC) heeft zes grote sponsors, de zogenoemde
Partners in Sport: Lotto, DSM, Randstad, NS, Unilever en Ernst & Young
en twaalf productgerelateerde sponsors of wel ‘Official Product Suppliers’
(onder meer Heineken, Volkswagen en Asics).
De Parners mogen het logo – de Olympische ringen – combineren met hun eigen
logo, de productsponsors niet. Zij mogen zichzelf alleen ‘Official Product
Supplier van NOC-NSF’ of ‘Official Product Supplier van het Nederlands
Olympisch Team noemen’.
De ‘grote’ sponsors hebben hierover een vierjarig contact afgesloten met
NOC-NSF en betalen ruim een miljoen euro jaar. De ‘kleinere’ sponsors
leveren vooral producten aan het Nederlandse Olympische team."
Rond de Zomerspelen was er gedoe rond de Princess-hockeystick. In eerste
instantie werd gezegd dat er binnen de lijnen geen sponsors op kleding of
materiaal zichtbaar mocht zijn, m.u.v. sportmerken. Later mocht Princess wel
op de stick staan, maar gebeurde dit toch niet. Hoe zit dit nu? En geldt de
regel voor sportmerken dit keer of is die aangepast?
"Tijdens de wedstrijden mag er op de Olympische Spelen nog altijd geen
gesponsorde kleding worden gedragen. Alleen de sportmerken die de kleding of
het materiaal hebben gemaakt mogen hun logo er klein opzetten. Rond de
Zomerspelen bestond inderdaad verwarring over of Princess-wel een officiële
fabrikant van hockeysticks was. Vlak voor de Spelen is zij wel als zodanig
erkend. Maar Princess had de sticks toen al genaakt. Daarom is er met blanco
sticks gespeld."
Waarom mag Essent wel een campagne hebben met Sven Kramer onder de noemer
Svenergy wel, maar mocht Svencouver niet?
"Ook de inzet van de atleten is internationaal door het IOC beschermd.
Vanaf tien dagen voor de Spelen tot en met drie dagen na de Spelen, mogen de
atleten in principe alleen in campagnes van officiële sponsors te zien zijn.
Dit omdat de focus op de sportieve prestaties moet liggen. Omdat Essent een
structurele schaatssponsor is, hebben wij voor hen een uitzondering gemaakt
en mogen de spotjes en dergelijk met Kramer erin gewoon worden uitgezonden.
In eerste instantie lanceerde Essent zijn campagne onder de noemer Svencouver
2010. Hij was helemaal gelinkt aan de Spelen en in de advertenties was ook
de officiële Olympic Oval zichtbaar. Zowel het stadion als Vancouver 2010 is
beschermd en dus maakte het energiebedrijf inbreuk op ons merkrecht. Dit
ging te ver. In goed overleg heeft Essent toen een aangepaste campagne
ontwikkeld."
Mag je als sporter wel 's avonds in een praatprogramma verschijnen met een
logo van je eigen sponsor op je kraag?
"Nee, vanaf het moment van vertrek naar Vancouver tot en met de
thuiskomst, inclusief alle mediamomenten en huldigingen zijn de sporters lid
van het Olympisch team en dragen ze de officiële teamkleding. Op de
sportkleding staat klein het logo van Asics, de producent van de kleding. Op
de pakken staat Suit Supply, maar gewoon aan de binnenkant, zoals altijd.
Dat staat nu niet opeens heel groot op de rug ofzo.
Is er iets wat eerder nog wel mocht, maar nu niet meer?
"Niet echt, wel relatief nieuw is dat het IOC blogging guidelines heeft
opgesteld. Hier staat in hoe sporters moeten omgaan met weblogs, Twitter en
dergelijke. De regels komen erop neer dat sporters wel een weblog over hun
persoonlijke ervaringen mogen bijhouden, maar daarin mogen ze niet over
andere mensen schrijven. Ook mogen zij geen beeld- of geluidsfragmenten in
hun blog opnemen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl